Afganistan. Primul pas.

Nu știu alții cum sunt, dar eu mi-am dorit de cînd m-am apucat de meseria asta să ajung în locuri interesante și să cunosc oameni adevărați, pentru că acesta e cel mai mare – și poate singurul – privilegiu al reporterului. Am avut noroc. Din ținutul momârlanilor și de la Valea minerilor, m-am trezit, după o mulțime de drumuri și locuri ce au însemnat tot atâtea reportaje, într-un avion zgomotos, în drum spre Kandahar, unde aveam să trăiesc, pentru câteva săptămâni, experiențe extraordinare.

Credeam că poveștile lui Mario Balint și discuțiile lungi cu Radu Dobrițoiu – amândoi fiind veterani ai teatrelor de operații în calitate de corespondenți de război ai RRA –  mă pregătiseră pentru ce aveam să găsesc în linia întâi a războiului din Afganistan, dar nimic nu se compară cu saltul pe pista fierbinte a aeroportului militar din Kandahar, într-un miez de noapte plin de zgomote, de praf și de luminile avioanelor care își luau zborul. Aerul mirosea altfel, căldura parcă radia din beton, iar oameni grăbiți alergau pe lângă noi spre paleții descărcați din bătrânul Hercules care ne adusese până aici, cale de aproape 5000 de kilometri.

O să vi se pară ciudat, dar m-am simțit acasă de cum am pus piciorul în Afganistan; părea că mă întorceam printre cei pe care abia atunci i-am cunoscut, și am ținut ochii și urechile deschise ca să păstrez în minte fiecare senzație, fiecare clipă, fiecare om căruia îi strângeam mâna. A fost un privilegiu să pot să îi cunosc la lucru pe militarii români aflați în misiune aici, după ce cu puțină vreme în urmă aflasem faptele de arme ale generalului Nicolae Ciucă și ale oamenilor conduși de el în celebra bătălie de la Nassirya, în Irak. Am avut șansa să le aflu poveștile și să le spun mai departe celor de acasă, și credeți-mă că fiecare dintre cei pe care i-am cunoscut acolo este un personaj de reportaj. I-am însoțit în misiuni, prin praful și căldura Afganistanului, i-am văzut în avanposturile din munți și m-am simțit mândru să îi aud pe partenerii de coaliție vorbind la superlativ despre Armata Română, și asta nu din politețe, ci pentru că felul în care își îndeplinesc misiunea băieții noștri e unul care ne face cinste.

Sunt multe poveștile cu care am plecat din Afganistan, dar câteva merită spuse și o fac ori de câte ori am ocazia. Chiar dacă nu sunt un om religios, m-a impresionat slujba la care am asistat în biserica românească din Kandahar, o biserică pe care militarii noștri au construit-o aici cu mari eforturi, și nu aveai cum să rămâi indiferent văzând peretele plin de portretele celor căzuți la datorie, care ne aminteau că războiul e la câțiva pași distanță. Am aflat ce preț plătește fiecare militar când îi lasă în urmă pe cei dragi ascultându-l pe colonelul Vasile Godeanu, un tanchist cu suflet de poet, care ne-a lăsat cu ochii în lacrimi vorbindu-ne despre băiețelul său, care l-a întâmpinat la întoarcerea dintr-o misiune, și am fost martor la camaraderia profundă dintre acești oameni, a căror viață depinde în fiecare clipă de cel de lângă el.

Din Afganistan am plecat cu multe amintiri, cu o mulțime de imagini – pentru că la Radio România puteți vedea ceea ce ascultați – și cu o emblemă de care nu mă despart niciodată de atunci: scrie pe ea ROMÂNIA și are culorile drapelului nostru. Am primit-o de la unul dintre militarii români din Afganistan și e, pentru mine, simbolul mândriei de a fi român, pentru că a fost purtată acolo unde România stă cu fruntea sus printre marile armate ale lumii.

Războiul e tot acolo. Rucsacul meu e pregătit de mult. Povestea continuă…

Această prezentare necesită JavaScript.

Un gând despre &8222;Afganistan. Primul pas.&8221;

Lasă un răspuns

